Path:

Cum învățăm copiii să economisească

septembrie 24, 2019

Niciodată nu este prea devreme să începem să introducem în viaţa copiilor noştri ideea de a economisi. În funcţie de vârsta lor, putem începe, pas cu pas, să le prezentăm diferite moduri de a pune bani deoparte pentru obiectele dorite.

educatie financiara pentru copii, educatie financiara, Aegon Romania,

Testul bezelei sau al autocontrolului

Între anii 1960 și 1970, psihologul Walter Mischel de la Universitatea Stanford a efectuat renumitul test al bezelei – test ce avea să devină referință și punct de plecare pentru numeroase cercetări în domeniul psihologiei. În cadrul studiului, Walter și echipa sa au oferit mai multor copii câte o bezea și le-au spus că pot fie să o mănânce pe loc, fie să aștepte 15 minute, după care vor mai primi încă o bezea.

Urmărind copiii care au participat la studiu de-a lungul deceniilor care au urmat, Mischel și echipa lui au observat că micuții care au așteptat 15 minute, amânându-și astfel gratificarea, au devenit adulți mai de succes. Ei au obținut note mai bune la școală și o educație mai bună, au o stimă de sine mai crescută, o mai bună capacitate de a-și regla emoțiile și sunt mai puțin predispuși să consume droguri.
Ca și abilitatea de a aștepta și a renunța la satisfacția imediată pentru o satisfacție ulterioară mai mare, economisirea este și ea un proces ce ține de autocontrol și care afectează calitatea și succesul în viață. Așadar, cum ne putem ajuta copiii să deprindă bunul obicei al economisirii?


Câteva idei pentru economisire


• economisim o mică parte din bani de fiecare dată când intrăm în posesia lor (de exemplu, 10% din alocație sau din banii primiți cadou de la rude merg spre economisire – dacă vrea mai mult, atunci pune mai mult, dar regula cu 10% se aplică în orice situație când primește bani);
• avem o pușculiță personalizată pe care ne face plăcere să o „alimentăm";
• găsim motivația care funcționează pentru copilul nostru. Pentru unii copii va fi ușor să economisească, în timp ce pentru alții va fi mai greu. Perseverăm să formăm un obicei, nu insistăm, dar nici nu renunțăm;
• implicăm copiii mai mari în deschiderea și gestionarea conturilor bancare pentru economii;
• gestionăm tentația de a cumpăra, cel mai mare inamic al economisirii.


Noi le suntem model


Puține spre deloc sunt lucrurile pe care le putem preda copiilor noștri doar vorbindu-le despre ele. Iar economisirea, cu siguranță, nu se numără printre acestea. Copiii au nevoie să ne vadă și pe noi punând deoparte cei 10% din orice venit, nu doar să ne audă explicându-le cum s-o facă ei. Au nevoie să ne vadă cum stabilim și respectăm bugetul casei, cum donăm sau cum suntem consecvenți să economisim, chiar și atunci când tentațiile sunt la fiecare pas.

Copiii au nevoie ca noi să le fim model de comportament financiar și de stăpânire de sine. Au nevoie să ne vadă succesele reale, mari și mici, de zi cu zi, dar și modul în care ne gestionăm insuccesele. Nu i-aș copleși, de exemplu, pe cei mici cu grija plății facturilor pentru luna următoare, dar le-aș povesti cum mai devreme am văzut o rochie tare drăguță în vitrină, însă am renunțat la a o cumpăra pentru că, mai mult decât rochia, îmi doresc să mergem împreună în excursie.
(Le-aș povesti și despre zilele în care cedez tentației și îmi cumpăr rochia, ca să știe că, atunci când cedează și ei, e pur și simplu uman. Fără blamare de sine, mergem mai departe și ne reamintim obiectivul nostru.)


Idei pentru implicarea copiilor în procesul de economisire


Copiii mai mici tind să coopereze atunci când intră în scenă personaje lor preferate. Ei pot astfel să își aleagă singuri din magazin o pușculiță pe care să o alimenteze ori de câte ori au ocazia, sau le putem noi oferi cadou o pușculiță în forma unui animal preferat și să le explicăm scopul ei.

Mai este de asemenea util ca ei să vadă cum le cresc fondurile și cum se apropie tot mai mult de scopul propus, așa că o altă idee utilă poate fi să folosim recipiente transparente drept pușculițe. Acestea pot fi etichetate în funcție de destinația pe care o stabilim împreună cu copiii, de exemplu: setul lego, bicicleta, cartea cea mare de povești, donații etc.

O altă idee ce poate motiva economisirea este lipirea unei poze cu obiectul dorit pe recipientul desemnat – setul lego, bicicleta etc. Și o paranteză, pe recipientul pentru donații, putem alege împreună cu copilul o imagine care lui îi inspiră fericire, bine și pace de durată (spre deosebire de bucuria trecătoare ce vine din cumpărarea unui obiect material).

Copiii mai mari pot merge, împreună cu părinții, la bancă și pot participa la deschiderea și gestionarea propriilor fonduri de economii (pentru studii, pentru vacanțe etc.). Cu cât mai repede sunt copiii educați și introduși în lumea finanțelor, cu atât mai multe șanse au să deprindă obiceiuri financiare sănătoase.


Controlul impulsurilor


Cea mai mare provocare în procesul de economisire o reprezintă tentația cumpărăturilor făcute din impuls.

Câteva idei pentru a ne ajuta copiii să o gestioneze:

• le explicăm diferența dintre nevoie și dorință (hrană versus a cincea rochiță/mașinuță etc.);
• le explicăm despre strategiile de marketing pe care le folosesc vânzătorii;
• le explicăm că obiectele materiale în abundență sunt ca apa sărată a mării, vrem tot mai multe și nu ne sunt de niciun folos; ne bulversează și ne aduc nefericire pe termen lung. Îi orientăm înspre experiențe pentru care merită să economisească;
• îi ajutăm să înțeleagă prețurile și să caute prețuri mai bune;
• le explicăm că impulsul de a cumpăra vine din partea arhaică a creierului (de unde vin și frica și furia) și le stimulăm neocortexul, de unde vin deciziile bine gândite;
• le explicăm care sunt consecințele deciziilor luate, de exemplu: „Putem să cumpărăm acum roboțelul, dar săptămâna aceasta nu mai putem pune nimic la pușculiță pentru excursie, ceea ce înseamnă că ne îndepărtam de momentul în care vom pleca în excursie";
• avem cu noi, pe telefon, de exemplu, o poză cu obiectul/activitatea pentru care economisim. Astfel, copilul își reamintește că, deși își dorește mașinuța acum, își dorește mai mult bicicleta, așa că renunță la mașinuță pentru a-și crește bugetul pentru bicicletă.

Concluzie


Pe scurt, aș propune să ne învățăm copiii să economisească urmând acești patru pași:
• pledăm pentru un consum responsabil;
• promovăm valorile importante pentru familia noastră;
• oferim strategiile potrivite de economisire;
• suntem modele de economisire.

Și, în final, ne amintim asta: nu există nicio rețetă perfectă prin care să învățăm copiii să-și economisească toți banii pe care i-ar putea economisi. Nu există nicio metodă de control al impulsivității care să funcționeze de fiecare dată. Și nu există nicio metodă garantată prin care copiii să nu-și mai dorească vreodată toate lucrurile mari și mici pe care le zăresc. Și asta e în regulă, nu e oricum ceea ce ne dorim. Dar ce putem face este să îi învățăm ca, înainte să cumpere orice lucru, să se oprească și să se întrebe dacă au neapărată nevoie de acel lucru sau se pot gândi la un motiv mai bun pentru care merită să aștepte și să economisească. Și dacă putem să facem asta pentru ei, dacă le putem forma o astfel de gândire, atunci le oferim o șansă în plus să devină adulți stabili financiar.

Un articol realizat de Anamaria Câmpean și Horea Grindean în cadrul proiectului "Cu siguranță creștem cititori".