Path:

Știința, experimentele și lectura

iulie 15, 2019

Lectura nu este doar o modalitate extraordinară prin care copiii învață conținutul științific, ci este, de asemenea, o parte importantă a ceea ce fac oamenii de știință.

stiinta si lectura, cum sa le citim copiilor despre stiinta, carti pentru copii despre stiinta, experimente stiintifice pentru copii

Un studiu a constatat că oamenii de știință și inginerii petrec mai mult de jumătate din timpul lor de lucru, citind, interpretând și producând text. Fără cercetare, nu există știință, însă fără comunicare, cercetarea s-ar opri.

Copiii sunt, încă din primii ani de viață, buni ingineri, cercetători și oameni de știință. Putem afirma acest lucru dacă ne gândim câte întrebări primim de la ei: "de ce e rotund cercul?", "unde pleacă soarele când apune", "cum pot zbura păsările" și multe altele care încep cu de ce, când, cum, unde, cât. Nu trebuie să îi învățăm pe copiii mici să se întrebe, să descopere și să exploreze prin joc, deoarece ei o fac în mod natural. Știința a fost mereu distractivă pentru copii.

Când oamenii spun că nu le place știința, este cel mai probabil din cauza unei experiențe negative pe care au avut-o în copilărie cu cineva care nu a știut să îi atragă, să îi stimuleze suficient...

De aceea, este deosebit de important să încurajăm copiii să descopere prin lectură și cărțile de experimente, cărțile științifice, să le facem plăcute. Citindu-le astfel de cărți, copiii vor învăța cum să creeze experiențe uimitoare care să încurajeze descoperirea prin joc, să îi învețe să pună întrebări, să exploreze și să-și folosească creativitatea pentru a rezolva probleme simple.

Experiențele uimitoare pe care le veți găsi printre rânduri se vor transforma în experiențe de învățare de neuitat, care pot inspira și motiva copiii să vrea să învețe și să exploreze mai mult pe cont propriu. Nu este nevoie să avem o diplomă în chimie sau fizică pentru a ne ajuta copiii. Ca părinți, ar trebui să ne modelăm curiozitatea, făcând observații despre lumea din jurul nostru, punând întrebări și încercând să explicăm de ce lucrurile sunt așa cum sunt. Doar prin a fi curioși, observând și întrebând cum funcționează lucrurile, putem privi curiozitatea naturală a copiilor și putem crea dorința de a învăța mai mult.

• Adresați copiilor multe întrebări "de ce"

Chiar dacă nu cunoașteți răspunsul, întrebarea vă ajută să le dezvoltați copiilor abilități de gândire critică. Veți putea căuta răspunsul într-o carte de știință sau într-o carte de "Întrebări și răspunsuri". Conversațiile pornind de la diverse cărți științifice sunt, de fapt, forme de cercetare și de învățare. Încurajați-vă copiii, lăsându-i să știe că este în regulă să facă uneori greșeli sau să recunoască faptul că nu știu răspunsul. Împreună, prin lectură, veți putea găsi o mulțime de informații și veți asimila noi cunoștințe.

• Încurajați copiii să rezolve problemele sau diverse experimente din cărți

Învățând cum să găsești răspunsuri, cum să aplici sau să combini anumite substanțe sau materiale își vor însuși o abilitate care îi va ajuta și în viață.

• Lăsați-i să exploreze cu mâinile

Investigarea și folosirea cărților cu experimente sunt modalități excelente pentru copii să învețe știința și să le sporească înțelegerea unor cuvinte din domeniul științific.

În special copiii mici sunt angajați și focusați la lucrurile pe care le pot atinge, manipula și modifica. Chiar dacă atelierul de știință "hands-on/cu mâinile" funcționează foarte bine, poate fi și dezordonat și consumator de timp. Așa că, înainte de a începe, planificați ce este de făcut, cum îi implicați într-o activitate/experiment - inclusiv durata acestuia. Descoperind știința cu ajutorul mâinilor îi va ajuta pe copii să treacă dincolo de gândirea critică și să câștige încredere în propriile capacități de a rezolva probleme într-un mod practic.

• Mai puțin este mai mult

Este tentant să încercați să-i învățați pe copii puțin din fiecare subiect științific sau să abordați într-o singură zi 10 experimente. Copiii vor dori să învețe multe lucruri atunci când le deschidem o carte cu experimente, însă cea mai bună modalitate de a-i ajuta să învețe să gândească științific este să le introduceți/experimentați doar câteva subiecte în profunzime. Într-una dintre zile faceți un experiment despre vulcani, într-o altă zi despre amestecarea substanțelor și a culorilor.

Provocați-i pe copii să "demonstreze"

Treaba unui om de știință nu este doar aceea de a ajunge la un singur răspuns tranșant și final fără a verifica, ci de a dovedi ceea ce crede el că este adevărat folosind raționamente științifice bune. În cazul în care copiii au sau nu răspunsul corect la o problemă, jucați-vă de-a "avocatul" și provocați-i să "dovedească acest lucru". Întrebări precum "De unde știți asta" îi ajută la dezvoltarea abilităților de gândire critică, în plus îi va învăța să își folosească raționamentele proprii.

• Găsiți experimente și activități științifice potrivite copilului dumneavoastră

Copiii diferiți au interese diferite și vor răspunde diferit la activitățile științifice. O colecție de nisip și de pietre cu care să faceți diverse experimente îi va încânta poate pe copiii de 3-4 ani, dar nu și pe cei de 8-9 ani. Din fericire, copiii au interese variate și vor găsi o mulțime de activități științifice care sunt distractive.

 Îi veți încuraja să participe la experimente sau activități care nu sunt nici prea grele, nici prea ușoare.
 Luați în considerare personalitatea și obiceiurile copilului dumneavoastră. Unele proiecte e indicat să le realizeze singuri, altele într-un grup; unii copii solicită ajutor, alții necesită doar o supraveghere minimală sau nu doresc adulți lângă ei.
 Selectați activități care sunt potrivite pentru locul în care locuiți. În mod clar, un oraș foarte luminat nu este cel mai bun loc pentru a studia stelele
 Permiteți copilului dumneavoastră să ajute la selectarea activităților și a experimentelor pe care le veți aborda/efectua.

Citind și abordând cu copiii și cărți de experimente sau cărți științifice, ei vor înțelege cât de important este să observe cu atenție, să înregistreze lucruri cu precizie, să împărtășească observații sau rezultate, să realizeze că se pot face și greșeli, să își păstreze curiozitatea și să rămână deschiși la critici și la schimbare.

Dragi părinți, educatori și bunici, amintiți-vă mereu: copiii învață experimentând și încercând idei și provocări noi. Acest lucru nu se întâmplă doar la școală sau la grădiniță. Puteți ajuta copilul să învețe oferindu-i și acasă experiențe de învățare sigure și interesante într-un atmosferă relaxantă și confortabilă.

Articol realizat de Bianca Mereuță, director editorial al Casei editoriale Signatura, fondator al comunității "Ce le citim copiilor" și al Asociației "Versus" și de Persida Balint, coordonator programe educaționale destinate copiilor în Asociația "Versus".

Surse:

https://www.stevespanglerscience.com/2014/10/08/early-childhood-science-education-is-important/

https://littlebinsforlittlehands.com/using-scientific-method-experiments-kids/
Language and literacy in science education, Jerry Wellington and Jonathan Osborne, pag.41-42