Path:

Gătitul și lectura/alfabetizarea

iulie 8, 2019

Toți copiii sunt curioși și vor să descopere lumea, inclusiv lumea gastronomică, încă din primii ani de viață.

Poate sunteți la etapa la care cei mici compun muzică cu un vas și o lingură de lemn sau vă aduceți aminte de primele piese muzicale pe care copiii le-au creat astfel ori de felul în care au împrăștiat făina peste tot, sau cum au frământat cu mâna fructele din bolul de la masă. Copiii receptează lumea preponderent senzorial în primii ani de viață, iar experiența atingerii este esențială pentru ei, așa că gătitul și alfabetizarea pot merge mână în mână.


Fiecare rețetă gătită, chiar și cele de bază, presupune nu doar apropiere de carte sau necesită nu doar abilitatea de a citi, ci și de a urma instrucțiunile de măsurare a ingredientelor și de a le pregăti în mod corespunzător. Gătitul și munca în bucătărie promovează alfabetizarea prin mai multe modalități.

Vă recomandăm să gătiți împreună cu copiii și nepoții dumneavoastră, deoarece în acest timp petrecut împreună îi veți învăța o mulțime de noțiuni. Gătind împreună puteți aborda mai multe aspecte ale alfabetizării: cititul și scrisul, dar și matematica, știința, tehnologia, elemente de nutriție și de sănătate, de cultură sau chiar literatură istorică. În acest articol, vă vom arăta cum gătitul favorizează alfabetizarea timpurie, dar și care sunt beneficiile aduse de el în viața copiilor.

Noțiunile de bază în arta gătitului le oferă copiilor o mulțime de oportunități de învățare cum ar fi:


• Oportunitatea de a învăța despre sănătate și siguranță


Atunci când petreceți timp împreună cu copilul dumneavoastră în bucătărie, el primește o experiență "reală" despre necesitatea de a lucra igienic. Va învăța că înainte de a începe să gătească e nevoie să se spele pe mâni, să aibă părul prins, unghiile tăiate și curate pentru ca mâncarea fie comestibilă și fără impurități. De asemenea, participând activ la gătirea alimentelor va învăța lucruri despre siguranță. La început nu va înțelege de ce nu are voie să se apropie de foc sau de oalele fierbinți, dar, prin explicații, va internaliza aceste noțiuni. Vă va întreba de ce doar adulții au voie să folosească anumite ustensile de bucătărie, iar, dacă o fac ei, e nevoie de supraveghere. Prin gătit, copilul va testa pe pielea lui lucruri și substanțe fierbinți, va înțelege noțiunile de cald și rece, va înțelege că există obiecte ascuțite și netede, electrocasnice care îi oferă siguranță și care nu. Va învăța, astfel, cuvinte noi pe care va trebui să le aplice în bucătărie: siguranță, atenție și precizie.


• Abilitățile matematice


Gătirea un tort, a unei prăjituri sau a unor rețete care necesită cantități fixe îl va familiariza pe copil cu noțiuni de matematică. Copiii, citind împreună cu părinții vor afla lucruri despre cântărire, măsurare, amestecare, despre sincronizare și, uneori, estimare. Copilul dumneavoastră va dobândi o mulțime de abilități matematice în realizarea unui preparat. Va fi o surpriză să vadă cum se mărește aluatul din vas pe măsură ce adăugăm ingrediente și va fi uimit de rezultatul final care își va schimba forma și consistența. Va învăța ce înseamnă mai mult/mai puțin, mai mare/mai mic, va număra linguri de făină sau cartofii pe care îi va pune la fiert și multe alte concepte matematice pe care le implică gătitul. Atunci când gătitul se face cu o carte de bucate în față este și mai clară ideea de asociere a cărții cu procesul. Iar dacă, după gătitul împreună, ne așezăm alături de cei mici și citim o poveste despre un personaj cu drag de gătit sau pofticios, atunci lectura va fi și mai plăcută.


• Competențe științifice


Gătind, copiii vor avea tangență și cu partea științifică din care vor învăța despre ingrediente și amestecuri. Vor vedea că există substanțe care, prin anumite procese termice sau mecanice, își schimbă starea. Vă vor întreba de ce s-a transformat albușul de ou în mantie de zăpadă după ce a fost mixat și de ce, atunci când punem legumele tari la fiert, se vor face moi. De asemenea, veți putea descoperi împreună reacții chimice atunci când folosiți praf de copt și lămâie/oțet, sau veți vedea cum crește în cuptor blatul de tort. Apoi veți putea citi o poveste despre un tort sau vă veți putea juca căutând în cărți cu teme specifice.


• Experiențe alimentare

Coacerea oferă exemple practice de ingrediente, cum ar fi ouă, zahăr sau unt. Copilul dumnevoastră poate afla de unde provin și cum ajung la masa și în frigiderul dumneavoastră. El poate experimenta ingredientele în forma lor brută și poate învăța să identifice produse noi și neobișnuite. Mâncarea și degustarea îi ajută pe copii să exploreze fructe și legume diferite prin compararea gusturilor și texturilor lor înainte și după procesul de gătire. În bucătărie își vor dezvolta, de asemenea, sensibilitatea gustativă și mirosul. Veți învăța cuvinte noi precum: acru, dulce, iute, piperat sau veți experimenta și învăța noțuni gustând diverse condimente. Dacă veți găti rețete din diverse culturi gastronomice veți descoperi ingrediente noi și ,astfel, cei mici își vor îmbogăți vocabularul.


• Alfabetizarea



Citirea/lecturarea unei rețete și punerea în practică a sfaturilor pentru a realiza produsul final/felul de mâncare nu este un lucru facil. Pentru un copil cu vârstă școlară citirea rețetei și, apoi, respectarea instrucțiunilor poate fi o provocare. Însă perspectiva unui tort delicios la sfârșitul zilei este, cu siguranță, o motivație pentru a încerca să gătească sau să vă ajute în etapele de lucru. Copiii care încă nu știu să citească vor reține ingredientele bazându-se pe simțuri și identificându-le după forma și culoarea lor, după ambalajul și desenele de pe ele.
Din punct de vedere practic, o rețetă este ca o carte doar cu mai puțin text și cu informații care trebuie puse cap la cap. După lecturarea unei rețete este necesară înțelegerea de bază a lecturii pentru a putea interpreta și construi abilitățile de vorbire și de însușire a vocabularului, prin introducerea denumirilor ingredientelor comune și mai puțin frecvente. Citind o rețetă, copiii vor învăța să înțeleagă că în orice proces există etape care trebuie respectate și își vor exersa, de asemenea, și răbdarea.


• Abilități sociale



Gătitul poate favoriza acel incomparabil simț al recompensei și al realizării pe care o simți când faci ceva nou sau ieși din zona de confort. Cu siguranță le veți vedea zâmbetul larg și sclipirea din ochi atunci când îi veți lăsa să participe activ la gătit, iar peste ani își vor aminti cu drag de orele petrecute cu mama, tata sau cu bunicii în bucătărie – frământând aluat, ornând torturi, facând un smoothie sau ornând o pizza.
Prin gătit și implicarea copiilor în această activitate socială, copiii își vor dezvolta atenția, concentrarea, răbdarea și încrederea de sine. Atunci când vor găti cu frații sau prietenii lor, vor învăța să împărtășească, să își aștepte rândul, iar la final vor fi mândri de produsul final care a ieșit din mâna lor.

Bucuria finalizării rețetei și aromele din bucătărie sunt împlinitoare și dau sens muncii împreună, la fel cum cititul împreună are sens atunci când ajungem să relaționăm, să dialogăm, să fim unii cu alții implicați în aceeași poveste și să înțelegem împreună ceea ce am citit. Cât timp se fierbe/coace/transformă mâncarea este timp suficient pentru a lectura o carte pentru ca mai apoi să ne bucurăm de masa pregătită alături de cei mici.

Poftă bună la gătit și la citit!

Acest articol a fost realizat de Bianca Mereuță, director editorial al Casei editoriale Signatura, fondator al comunității "Ce le citim copiilor" și al Asociației "Versus",  și de Persida Balint, coordonator programe educaționale destinate copiilor în Asociația "Versus".