Path:

Educație prin natură

iulie 15, 2019

Vom face o călătorie în timp, gândindu-ne la copilărie, a noastră, a părinților și a bunicilor care citim aceste rânduri.

cititul in natura, educatie in natura, cum sa ii determini pe copii sa citeasca

Am crescut cu răni în genunchi și în coate, jucându-ne prin bălți, fugind și cățărându-ne în copaci, făcând baie în râu, sărind coarda, jucând elastic sau lapte-gros în timp ce mâncam o felie de pâine cu unt și cu gem sau cu ce găseau părinții prin frigider.

Dacă ne amintim cu nostalgie de vacanțele lungi de vară în care făceam tot ce e posibil să nu intram în casă, vom fi cu toții de acord cu faptul că și copiii noștri merită acele experiențe. Și copiii și adulții din zilele noastre au nevoie de aer proaspăt și de mișcare în natură. Familiile care găsesc modalități de a fi în aer liber împreună se îngrijesc nu numai de corpurile lor, ci și de legătura lor cu lumea/viața care îi/ne înconjoară. Studiile ne arată că acei copii care petrec timp în afara mediului închis, în natură, sunt mai calmi, mai fericiți, mai sănătoși, mai creativi și e puțin probabil să ajungă supraponderali.

Așa cum îi încurajăm să citească și îi ajutăm să crească armonios prin diverse activități, este important să îi invităm să petreacă timp în natură, să-și întărească dragostea și curiozitatea față de ea. Acolo, pe lânga joaca liberă, neghidată, pot lua cu ei cărți și pot îmbina lectura cu zbenguiala și cu explorarea.

Mediul prietenos și aerul liber au calități unice și atrăgătoare pentru copii ca medii: diversitatea lor e nesfârșită, sunt naturale, necreate de om, ni se dăruiesc cu totul, peisajele, copacii, râurile descrise în basme și mituri există și astăzi și pot fi explorate și de copiii noștri la fel ca de orice alt copil din timpuri trecute.

Cum putem să îi sprijinim pe cei mici să învețe și să crească în natură, îmbinând joaca cu cartea vom descoperi împreună:

1. Luați o pătură, un coș/un rucsac, fructe, un sandviș și apă și mergeți în pădure/în mici excursii

Frunze, ramuri și pietre interesante pot fi găsite aproape oriunde și constituie baza ideală pentru colecții de "naturale". După ce ați făcut o plimbare în natură puteți să vă așezați pe o pătură/trunchi de copac și să citiți sau să studiați determinatoare sau să citiți din diverse cărți, atlase sau enciclopedii cu teme care au legatură cu mediul înconjurător (plante, animale, păsări, insecte, arbori etc.)

Puteți, de asemenea, să luați cu voi o lupă și să studiați diverse insecte sau detalii din natură. Cei mici se vor simți adevărați exploratori.

2. Jucați-vă și descoperiți diverse materiale din natură

Materialele naturale sunt resurse perfecte pentru utilizarea în sesiunile de joc euristic atunci când copiii își dezvoltă abilitățile creative și de gândire critică. O selecție de conuri interesante, păstăi, fructe întregi uscate oferă copiilor multe oportunități de a-și dezvolta înțelegerea conceptuală a ceea ce înseamnă mare/ mic, lung/scurt, puțin/mult, greu/ușor. Acestea, asociate enciclopediilor sau chiar unor povești care au ca loc de desfășurare natura, vor fi foarte apreciate.

3. Excursia la mare/ocean poate să aducă o mulțime de experiențe și amintiri prin care copiii să asimileze lucruri noi

Faceți o colecție de nisip și scoici colectate de pe plaje diferite. Ajutați copiii să observe variațiile de culoare și textură, formă și nuanțe. Vor observa, prin comparație, că pe unele plaje au găsit scoici de o duritate diferită sau că nisipul are dimensiuni diferite.

Lăsați-i să își rafineze la maximum simțul tactil. Puteți alerga împreună pe nisipul gol. Prin alergare își vor testa echilibrul și coordonarea. Veți putea testa, de asemenea, căldura nisipului în funcție de perioada din zi. Poveștile despre mare și nisip, despre sirene și scoici, povești care au ca substrat cultivarea în inima celor mici a unui set de valori fundamentale, vor fi un sprijin excelent pentru a-i mai domoli la umbră atunci cînd e prea cald, însă, să nu uităm, că și, în acest gen de călătorii, enciclopediile sau cărțile cu răspunsuri la multele de ce-uri ale copiilor e nevoie să îți facă loc în bagaj.

4. Faceți ateliere de creație

Materialele naturale (frunze, scoici, mușchi de copac, bețe, flori uscate etc.) pot fi folosite foarte creativ pentru a produce modele și colaje. Tot ceea ce este necesar este să aveți o selecție de materiale naturale și o zonă în care să se producă designul. Aceasta ar putea fi o tavă, un covor de masă simplu, o oglindă plată, o bucată mare de hârtie albă sau o foaie întinsă pe pământ.

Lucrul important la această activitate este că resursele nu sunt lipite, deci design-urile sunt tranzitorii. Lucrurile pot fi deplasate și schimbate, iar, la sfârșitul atelierului de creație, resursele pot fi împachetate pentru a fi utilizate într-o altă ocazie. Fotografiile reprezintă o modalitate ideală de a păstra o evidență a creațiilor pe care le-au făcut copiii. Și, bineînțeles, în timpul exercițiilor creative ne putem inspira din diverse cărți de activități.

"Înainte de a pune un creion în mâinile unui copil, acele mâini ar trebui să sape, să se cațere, să apese, să tragă, să treacă, să se răsucească și să se ciupească într-o gamă largă de medii și cu o varietate de materiale". (Amanda Morgan, profesor şi autor)